En aquest apartat del nostre portal volem donar-vos a conèixer històries reals de personatges històrics que tingueren relació entre Catalunya i Mèxic, així com articles d'historiadors professionals al respecte de la història comuna d'ambdos països. Os animamos a participar de nosotros enviándonos vuestros textos

lunes

La Barcelona de los 1920 y los "Mexican"

Hace un par de semanas se conmemoró el 70 aniversario de la muerte de Joan Viladomat (1885-1940), el célebre autor de cuplets i de la canción "Fumando espero", estrenada en 1923 dentro de una obra teatral que se representó en el Teatre Victoria de la ciudad condal, que no tuvo ningún éxito y que pasó completamente desapercibida. La artista que más ha popularizado esta pieza ha sido sin duda Sara Montiel, una de las divas del cine mexicano de la época dorada.
Tanmateix no és aquesta l'única vinculació amb Mèxic. Remenant una mica papers vells hem trobat que entre els anys 1919 i 1923 aproximadament, a Barcelona hi havia un grup de música de varietats i dansa anomenat "Les Mexican", que van conèixer aquesta peça i que probablement en veieren l'estrena. Qui eren aquests Mexican i què feien? Doncs de fet poca informació n'hem trobat. En algunes ocasions a La Vanguardia apareixen com a la troupe Mexican Alexis, en altres com els Mexican Ameliff, Mexican Pastor o fins i tot Mexican Morales, acompanyats del cantant Francis. I en alguna ocasió se'ns diu que presenten una "estupenda atracción coreográfica". Eren mexicans? ballaven el Jarabe Tapatío?
No lo sabemos. Por el momento no hemos encontrado más información de su paso por Barcelona. Lo que sí sabemos es que en una gira en 1922 el Trio de hermanos "Los Mexican", sin duda los mismos, se encuentran en Marruecos. Uno de los hermanos, Antonio Fernández Rodríguez, bailarín, contacta ahí con Tania, la legendaria cantante de tangos, con quien se casa y se instala un tiempo después en Argentina. Precisamente fue ahí, en Buenos Aires, donde Antonio y Tania "Mexican" popularizarian hasta sus cuotas actuales el "Fumando Espero" que finalmente Sarita Montiel incorporaría a su repertorio.

No hay comentarios:

Publicar un comentario