En aquest apartat del nostre portal volem donar-vos a conèixer històries reals de personatges històrics que tingueren relació entre Catalunya i Mèxic, així com articles d'historiadors professionals al respecte de la història comuna d'ambdos països. Os animamos a participar de nosotros enviándonos vuestros textos

lunes

Mociño, un botànic mexicà a la Barcelona de 1820

Investigando en la Universidad del Estado de Jalisco, desde MEXCAT hemos seguido la pista al eminente  naturalista, médico y botánico mexicano, fallecido en la Barcelona de 1820. Mociño nació en Temascaltepec en 1757. En 1778 se graduó de la carrera de filosofía y en 1787 fue llamado para formar parte de la expedición científica de Martín de Sessé, con quien viajó a través de la Nueva España, alcanzando los rincones más remotos de lo que en aquel entonces era el Imperio español, siendo especialmente notorios sus viajes por la costa norte del Pacífico del continente (California, Oregón, Washington y Alaska  y la Columbia Británica, entre otras).
L'any 1803 va viatjar a Espanya, on fou president de la Reial Academia de Medicina de Madrid. Despres de ser condemnat per donar suport a Jose Bonaparte, va exiliar-se i va tornar el 1818, concretament a Barcelona, on va morir pobre i cec l'any 1820. Hem trobat a Guadalajara una copia de l'acta de defuncio de Mociño a Barcelona, en catala, que diu el seguent:
"Al dinou de maitg de mil vuitcents vint la Parroquial Yglesia de San Jaume de Barcelona, se feu la deposicio del cadaver de D. Joseph Moziño, Metge, natural de Oajaca en America, de edad sexanta dos anys, mort de un flux de sang, rebent los sagraments de la Penitencia y extremauncio. Fou concert de si atras carrer de Sant Honorat."
El mes extrany es que diu que es de Oaxaca quan no ho era, i que va morir als 62 quan en realitat va morir als 63 anys.

No hay comentarios:

Publicar un comentario